Parcă mai ieri o întreagă planetă aștepta cu sufletul la gură disputa epică dintre Porsche și Toyota care s-a finalizat din nou într-un mod tragic pentru niponi, nemții pe de altă parte obținând victoria cu numărul 19 din La Sarthe și cu asta spunând încă o dată adio clasei regină. Iată ca a trecut deja un an de atunci iar planeta a început să ardă din nou căci dragi fani ai motorsportului și în special ai anduranței, Le Mans se apropie cu pași rapizi iar eu trebuie să-mi fac proviziile pentru că marea aventură e pe punctul de a începe!

Dacă în 2016 aveam trei constructori de uzină la P1 și WEC își savura atunci cele mai glorioase clipe de la lansarea oficială a competiției din 2012, iată că în prezent doar unul dintre acei giganți a mai rămas pe principala scenă pentru a-și susține recitalul. Oare va fi Le Mans mai puțin savuroasă fără bătăliile epice dintre hibrizii de uzină?

Un răspuns sincer și personal ar fi, nu! Desigur că LMP1 este vârful de lance al mondialului de anduranță și în final câștigătorul se va alege de acolo, dar LM 24 reprezintă mult mai mult de atât, cele 24 de ore au intrat în inimile fanilor pentru multitudinea de sentimente și stări prin care te obligă să treci, câteodată chiar într-un mod dureros.

Le Mans este un adevărat carusel care te va duce de la agonie la extaz, de la tristețe la lacrimi de fericire, și toate acestea în 24 de ore care defapt nu-ți dorești să se termine vreodată. Nimic din ceea ce are de oferit motorsportul nu se compară cu Le Mans!

La Sarthe începând cu ziua de mâine și până la apusul soarelui de Duminică seară va fi capitala motorsportului mondial, aici se vor scrie din nou povești menite să rămână pe vecie în paginile de istorie. Cu ocazia asta, și astăzi fiind ultima zi de liniște pe care o mai am, să facem o mică recapitulare din ceea ce ne așteptă anul acesta.

Cu un singur constructor de uzină la LMP1 în persoana celor de la Toyota pentru mulți cursa pare încheiată încă de pe acum, punct de vedere care are destule argumente pro. Se știa încă de la începutul anului că japonezii vor fi fără urmă de îndoială principalii candidați pentru titlul WEC și inevitabil pentru mult așteptata victorie de pe tărâm francez, iar după ceea ce am văzut la Spa această previziune este foarte probabil să se adeverească.

Deși WEC încearcă să păstreze cât de cât aparențele prin nou introdusul EoT, adevărul este că prototipurile private nu au avut nici cea mai mică șansă la victorie în prima etapă a sezonului iar asta nu cred că o să se schimbe nici pe viitor. Deși risc să-mi iau ceva înjurături pentru asta, eforturile WEC de a ține Toyota în frunte mi se par foarte logice. Până la urmă campionatul a mai rămas cu un singur constructor de uzină la clasa regină și de ce ar dori vreodată să-i vadă mașinile terminând în spatele structurilor private.

Până la urmă, indiferent de care formă a motorsportului vorbim, uzinele au fost și vor rămâne întotdeauna principala preocupare a organizatorilor. Asta nu înseamnă totuși că nu trebuie să le dăm nicio șansă echipelor private care au reușit să dezvolte, și cu un buget considerabil mai mic, prototipuri foarte competitive care urmează să-și joace cartea până la final.

Cu 10 mașini pe grila de start LMP1 este mai populată ca niciodată, și repet, singurul lucru cert despre Le Mans este că durează 24 de ore, restul e ceață totală. Nume precum Fernando Alonso, în jurul căruia s-a făcut mult prea multă vâlvă din punctul meu de vedere, s-au Jenson Button vor încerca marea cu degetul pentru prima dată în carieră, iar pentru spaniol se pregătește deja alinierea planetelor.

De asemenea altă noutate pentru Le Mans, și nu ar fi trebuit să fie așa, sunt prototipurile G60-LT-P1 ale celor de la Ginetta, care în sfârșit își vor face debutul oficial după ce problemele financiare s-au mai ameliorat. Dacă anul trecut locul secund a fost ocupat de un prototip P2 eu zic să vă pregătiți pentru ceva surprize și acum!

Să trecem la LMP2 unde vom avea ocazia să vedem la lucru trei din cei patru producători de șasiuri, sper să asistăm măcar la același nivel de spectacol pe care l-am văzut anul trecut din partea Rebellion Racing și Jackie Chan DC Racing.

Aici cu siguranță nu poți paria pe nimeni, și cu o grilă formată din nu mai puțin de 20 de echipaje drama va fi la ea acasă. Teoretic Oreca pare să confirme forma senzațională pe care a afișat-o și anul trecut fiind principala mașină de bătut.

Terminăm cu prototipurile și trecem la GT-uri unde clasa Pro ne pregătește un spectacol de senzație. Cu BMW și Aston Martin care vin cu modele noi iar Porsche, Ford, Ferrari și Corvette aflate în mare formă, această clasă probabil va ține capul de afiș al cursei.

Ne aducem aminte finalul de infarct de anul trecut când Aston Martin a reușit să smulgă victoria din mâinile rivalilor de la GM chiar în ultimul tur. Noul Vantage nu a rupt gura târgului la Spa, dar aici configurația circuitului este cu totul diferită și poate lucrurile vor sta cu totul altfel pentru englezi.

Corvette, Ferrari, dar și Ford au cam ajuns la capătul ciclului de viață cu modelele lor, dar asta nu înseamnă că nu au șanse considerabile la victorie, Ford-ul GT chiar este liderul campionatului după victoria din Ardennes și alături de 911 RSR par cele mai în formă mașini anul acesta.

Pentru Porsche pare momentul perfect pentru o nouă victorie, 911 RSR este la al doilea an de viață fiind cel mai rapid model după ziua oficială de teste din urmă cu o săptămână. De asemenea, aceștia s-au gândit să aducă un pic de culoare în plus clasei, dacă asta mai era necesar, pictându-și mașinile #91 și #92 în culorile unor foste legende ale producătorului din Stuttgart, gest care a stârnit un mix de reacții în rândul internauților. Una peste alta, GTE-Pro este scena perfectă pentru un spectacol memorabil, și nu are cum să dezamăgească.

Mai rămâne de trecut în revistă doar mezina Am, care deși nu este cea mai urmărită dintre clase, nu va dezamăgi la rândui în a livra racing de cea mai înaltă calitate. Și aici Porsche stă destul de bine, 911 RSR fiind cel mai nou model, chiar și așa concurența este suficient de acerbă cât să vă determine să stați cu un ochi și la această clasă.

Să nu uităm că săptămâna următoare FIA și ACO vor prezenta în mare parte noul regulament tehnic pentru LMP1 ce urmează să intre în vigoare din 2020 și care deja este aproape 100% sigur că va însemna renașterea erei GT1. Așa că așteptați-vă la modele precum McLaren Senna s-au Aston Martin Valkyrie să ruleze cât de curând pe Mulsanne straight.

Adevărul este că oricâte predicții am încerca noi să facem Le Mans rămâne același periplu epic dintre om și mașină la finalul căruia poate ajunge oricine!

 

 

Lasă un răspuns