Formula 1 2018: Ce noutăți aduc echipele [Analiză tehnică]

1990

Cele două săptămâni de teste de la Barcelona au marcat sfârșitul presezonului, iar acum ne îndreptăm cu pași rapizi către prima etapă a sezonului 2018: Marele Premiu al Australiei (23-25 Martie). Nimeni nu poate să zică cu exactitate care o să fie clasamentul la finalul Q3 în Melbourne sau cine va ieși campion la sfârșit de Noiembrie, dar o analiză a noutăților cu care a venit fiecare echipă în Barcelona ne poate forma o idee la ce să ne așteptăm. Mai jos am enumerat punctele cheie pentru fiecare echipă, monoposturile Red Bull și Ferrari fiind prezentate mai în detaliu în articole anterioare:

Red Bull RB14

Ferrari SF71-H

McLaren

  • Forma șasiului a fost schimbată radical pentru a facilitata mutarea de la un motor Honda la unul Renault
  • Configurația aripii față pe care am văzut-o până acum nu prezintă un ”S-Duct”, un aspect foarte surprinzător deoarece majoritatea echipelor de top folosesc acest artificiu, dar acesta s-ar putea să își facă loc pe sub nasul mașinii până la Melbourne.
  • Suspensia față este făcută în stilul Ferrari, adică nu exagerat de ridicată pentru a facilita aspectul aerodinamic, ci făcută pentru a avea un control foarte bun asupra zonei de impact a anvelopei cu asfaltul, cel mai critic punct al unei mașini.
  • Gurile de admisie pentru răcire sunt foarte mici ca și diametru, pe modelul Red Bull (un alt client Renault), ceea ce sugerează un sistem de răcire foarte bine pus la punct care nu necesită cantități excesive de aer.
  • ”Endplate”-urile aripii spate sunt o zonă de dezvoltare caracteristică celor de la McLaren care întotdeauna au acordat atenție specială acestei zone. Numeroasele orificii ajută fluxul de aer în viraje unde în mod normal ar fi blocat de panourile de pe lateralul aripii spate.

Mercedes

  • Suspensia a fost ridicată până în cel mai înalt punct posibil, pe modelul Red Bull, pentru a crea cât mai mult spațiu pentru aerul îndreptat către ”sidepods”.
  • Ampatamentul a rămas neschimbat, Mercedes având din nou cea mai lungă mașină de pe grilă.
  • Caroseria care adăpostește compartimentul motor și cutia de viteze au fost refăcute pentru a crea un spate mai strâmt de tipul ”bottle-neck”.
  • Mercedes a dezvoltat cel mai complex pachet aerodinamic în zona ”side-pod”-urilor, utilizând un număr foarte mari de aripioare aerodinamice destinate pentru a controla fluxul de aer.

Williams

  • Monopostul Williams este considerat, după cele două săptămâni de teste, cel mai slab din punct de vedere competitiv. Noile schimbări făcute de Paddy Lowe se pare că nu au avut timp să se fructifice, iar combinația foarte tânără de piloți poate fi o rețetă pentru dezastru în 2018.
  • FW41 prezintă niște schimbări majore față de anul trecut, majoritatea fiind foarte similare cu cele prezente pe monopostul Ferrari. Mai exact forma aripii față și admisiile pentru răcire urmăresc același concept ca și echipa din Maranello.
  • Spatele mașinii este făcut în stilul original Williams deoarece cutia de viteze este construiă ”in-house” și combinată cu propulsorul Mercedes, ceea ce le permite celor de la Williams să folosească un ampatament diferit față de ceilalți clienți Mercedes.

Renault

  • Un design diferit față de celelate echipe încercat de cei de la Renault este prezent în zona din spate unde țeava de evacuare este îndreptată în sus pentru a ține curentul de aer atașat de aripa spate, fapt sugerat de protecția instalată în zona inferioară a aripii pentru a proteja fibra de carbon de căldura din evacuare.
  • Zona de admisie a aerului pentru motor a fost și ea regândită, iar un „wing” mic și-a făcut apariția între casca pilotului și gaura de admisie. Inginerii Renault au ridicat gaura clasică de admisie pentru a face loc încă uneia chiar sub aceasta care a preluat rolul de a trage aer pentru motor, iar admisiile superioare „hrănesc” coolerele pentru motor.

Haas

  • Deși este considerată echipa junior Ferrari, Haas a făcut progrese considerabile în ceea ce privește concepte originale. Halo-ul instalat pe noul monopost VF18 prezintă niște ”dinți” pe partea superioară și inferioară care ajută la producerea de vortexuri. Acestea au scopul de a redirecționa aerul murdar din direcția admisiei motorului.
  • Un dispozitiv aerodinamic foarte interesant dezvoltat de cei de la Haas este ”sidepod”-ul împărțit în 4 părți (aripi), cu o geometrie complexă, care de obicei este plat la celelalte echipe. Forma concavă preia aerul venit direcționat de aripile instalate în zona unde începe Halo-ul și îl trimite către zona din spate a monopostului.

Force India

  • ”Pantera Roz” a grilei a prezentat în prima zi de teste în Barcelona o evoluție a monopostului din 2017, un lucru de așteptat luând în considerare bugetul modest, dar cu care echipa continuă să obțină rezultate foarte bune. Directorul tehnic Andy Green a declarat că procesul de implementare a Halo-ului a costat în jur de 1 milion de lire, o lovitură destul de serioasă la bugetul echipei ceea ce i-a limitat în termeni de cercetare a altor concepte. Acest lucru se poate observa foarte bine în zona side-pod-urilor unde nu vedem prea multe noutăți comparativ cu 2017, spre deosebire de celelalte echipe.
  • Design-ul oglinzilor este interesant pe noul VJM11 care folosește 3 suporți pentru niște oglinzi foarte ușoare din fibră de carbon, dar rolul lor aerodinamic este probabil mult mai important decât cel structural.

Toro Rosso

  • Echipa junior Red Bull a surprins pe toată lumea după testele din Barcelona unde a completat un număr impresionant de 822 tururi. Principalul obiectiv al Scuderiei Toro Rosso în această pauză de iarnă a fost redesenarea șasiului și a întregii mașini odată cu sosirea noului propulsor Honda. Primele sunete auzite în Barcelona la ieșirea de la pituri și pe circuit tind să confirme zvonurile că inginerii japonezi sunt pe calea cea bună.
  • La fel ca și Haas, Toro Rosso a venit cu un design interesant în jurul Halo-ului, mai exact o aripă întoarsă poziționată în partea inferioară cu același scop de a redirecționa aerul turbulent produs de Halo pentru a nu ajunge în admisia motorului.

Alfa Romeo Sauber

  • Noul parteneriat cu Alfa Romeo se pare că a adus un aer nou echipei elvețiene care a dezvălui un monopost ambițios cu multe idei noi îndrăznețe. Zona de admisie a motorului este doar una dintre ele, aici Sauber folosesc un pilon în mijlocul gurii de admisie care taie aerul ca o ”lamă de cuțit” la viteze mari și îl trimite în admisia motorului mult mai rapid prin cele două găuri din stânga și dreapta. Acest design a fost folosit și în 2017, dar cele două noi admisii de deasupra celor vechi fac parte dintr-un concept nou care se bazează din nou pe același principiu al ”lamei de cuțit” plasată în mijloc, dar de data aceasta aerul merge la coolere.
  • Zona side-pod-urilor este altă parte interesantă a noului monopost C37 unde avem din nou două guri de admisie plasate vertical într-un design nemaivăzut până acum. Cele două admisii din partea superioară se pare că au rolul de a răci sistemul hibrid în timp ce cele de jos asigură aer rece pentru unitatea turbo. Plasarea lor vericală permite un design strâmt al caroseriei care permite unei cantități mai mari de aer să își facă loc către podea și aripa spate.
  • Un alt aspect interesant pe mașina elvețienilor sunt câteva aripioare poziționate pe brațele suspensiei cu rolul de a reduce impactul roților asupra curentului de aer care merge înspre admisiile laterale.

Lasă un răspuns