Mercedes-Benz este unul dintre constructorii emblematici ai motorsportului la nivel mondial cu participări atât în cursele de tip Grand Prix cât și în cele de anduranță. Când vine vorba de anduranță marca din Stuttgart este recunoscută din pricina unui anumit eveniment, dar nu despre asta este vorba aici, ci despre unul dintre multele exponate exotice pe care le-a dat de alungul anilor campionatul FIA GT.

Dosarul #7 – Mercedes-Benz CLK-GTR

Pentru mulți constructori BPR/FIA GT au reprezentat oportunități pentru a dezvolta anumite modele care mai târziu aveau să scrie istorie, iar Mercedes nu a lipsit din peisaj. În 1996 Porsche „fentase” regulamentul și construise 911 GT1 ca și model de curse și mai apoi derivatul acestuia pentru drumurile publice. Ei bine, în 1997 Mercedes intenționa să facă exact același lucru, iar regulamentul le permitea asta pentru că FIA luase o decizie cel puțin ciudată dar favorabilă constructorilor. Nu mai era nevoie să ai gata modelul de stradă până la începutul sezonului competițional, termenul limită era acum până în ultima zi a anului. Mașina a fost construită de-a dreptul de la zero cu un șasiu nou din fibră de carbon făcut în colaborare cu cei de la Lola Composites. Pentru motorizare a fost ales deja existentul V12 de 6.0 litri, modificat bine înțeles, și legat la o cutie de viteze secvențială cu șase trepte. Puterea, lejer în jur de 600 bh. În total au fost necesare doar 128 de zile până să fie gata primele două mașini, o performanță remarcabilă care le permitea să i-a startul în prima cursă din sezon la Hokenheimring. Principalii rivali ai lui CLK-GTR erau varianta revizuită a lui 911 GT1, botezată Evo, și de asemenea noul McLaren F1 GTR Long Tail. Însă timpul scurt de dezvoltare și-a spus cuvântul, ambele modele Mercedes fiind nevoite să abandoneze. În următoarele două runde de campionat s-au mai ameliorat din probleme dar ritmul celor de la McLaren rămânea de neatins. Încă erau multe lucruri de pus la punct cu mașina așa că s-a luat decizia să se renunțe la Le Mans în favoarea dezvoltării și tot odată a fiabilizării noului model. Acest lucru a dat roade iar CLK-GTR a reușit dubla la Nurburgring prin Bernd Schneider și Klaus Ludwig. Următoarea cursă de la Spa, disputată în condiții de vreme schimbătoare, a intrat în contul McLaren. Totuși, în urma victoriilor din următoarele etape Mercedes și Bernd Schneider aduc acasă atât titlul la piloți cât și cel pentru constructori, și toate astea cu o mașină care încă nu era omologată. În final Mercedes a construit un singur model de stradă până la finele anului iar celelalte au fost gata în totalitate abia în vara lui 1999.

În 1997 titlul la GT1 a fost câștigat de un prototip, personal nu văd nimic în ne regulă aici

În 1998 McLaren a ales să spună pas iar Mercedes rămânea să se ia la trântă cu un nou 911 GT1. Din fericire pentru ei ajustările făcute restrictorului de aer lăsau Porsche-ul inofensiv iar rezultatele au venit imediat cu două victorii la început de sezon pentru CLK-GTR. Acestea au fost și ultimele victorii aduse de echipa de uzină, pentru restul sezonului Persson Motorsport urma să ruleze mașinile. Anul acesta Mercedes urma să se prezinte la Le Mans și nu doar atât ci cu versiunea îmbunătățită denumită CLK-LM. Cea mai mare schimbare o reprezenta chiar motorul, originalul V12 fusese înlocuit cu un V8 de 5.0 litri considerabil mai ușor. Ironic s-au nu, chiar acesta a fost principalul răspunzător pentru cursa dezastroasă care a urmat. Mercedes a fost nevoită să abandoneze după numai patru ore de cursă cu ambele motoare decedate. Cursa a fost câștigată de Porsche care în realitate nu se apropia nici pe departe de vitezele atinse de noul CLK. Sezonul pe de altă parte a fost o cu totul altă afacere cu victorii în toate cursele rămase și implicit păstrarea titlurilor pentru Mercedes. Pentru 1999 aceștia s-au concentrat strict pe Le Mans dezvoltând un nou model, CLR. Mașina din păcate a fost adusă cu probleme grave de aerodinamică care au condus la nu mai puțin de trei „decolări” de pe pistă care aveau să rămână în istorie. După încă un dezastru de proporții în La Sarthe, Mercedes a renunțat definitiv la cele 24 de ore. Aceste evenimente neplăcute pătează însă palmaresul lui CLK-GTR, unul formidabil dealtfel.

CLK-LM: de neoprit pe tot parcursul sezonului dar Le Mans a fost dubla melcilor
Deși CLR a fost intens dezvoltat problemele de aerodinamică i-au pus capac. Câteodată viteza pură nu este chiar totul!

Photo credits – Ultimatecarpage

Săptămâna viitoare – BMW M1

Lasă un răspuns